UWAGA! Oglądasz stronę archiwalną. Aktualna strona Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) dostępna jest pod adresem: gov.pl/ncbr i gov.pl/innowacje |
Promój swój projekt

Nowa komorowa protezka strzemiączka

Nowa komorowa protezka strzemiączka
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Problem: niedosłuch przewodzeniowy, którego przyczyną jest unieruchomienie strzemiączka, najmniejszej kości człowieka znajdującej się w uchu środkowym. Stosowane obecnie protezki tłoczkowe strzemiączka nie dają oczekiwanych rezultatów słuchowych, szczególnie dla dźwięków o wysokich częstotliwościach (powyżej 3kHz). Dodatkowo, protezki tłoczkowe stwarzają duże ryzyko komplikacji pooperacyjnych. Jest to spowodowane koniecznością wprowadzenia elementu drgającego (tłoczka) do przestrzeni ucha wewnętrznego. Niektóre z komplikacji (m.in. unieruchomienie lub wypadnięcie tłoczka) wymagają przeprowadzenia ponownej operacji chirurgicznej. Rezultaty reoperacji są zwykle gorsze od rezultatów pierwszej operacji. Nowa protezka komorowa jest o wiele bardziej skuteczna oraz znacznie bezpieczniejsza dla pacjenta w porównaniu ze wszystkimi protezkami obecnie dostępnymi na rynku i stosowanymi w praktyce klinicznej. Oryginalne, opatentowane rozwiązanie konstrukcyjne działa podobnie jak struktury ucha zdrowego i nie wymaga wprowadzania elementu drgającego do ucha wewnętrznego. Protezka komorowa przywraca słuch do poziomu fizjologicznego w całym zakresie częstotliwości akustycznych (od 20Hz do 10kHz) i chroni ucho wewnętrzne przed uszkodzeniami.
Więcej szczegółów w naszych publikacjach:
Kwacz, M., Sołyga, M., Mrówka, M., & Kamieniecki, K. (2017). New chamber stapes prosthesis–A preliminary assessment of the functioning of the prototype. PloS one, 12(5), e0178133.
Pudlik, M. S. (2017). New chamber stapes prosthesis-modification of geometry and CAD documentation (MSc Thesis, Instytut Mikromechaniki i Fotoniki).
Banasik, K., & Kwacz, M. (2017). Numerical study of the PDMS membrane designed for new chamber stapes prosthesis. In Recent Global Research and Education: Technological Challenges (pp. 223-228). Springer, Cham.
Kiryk, E. A., Kamieniecki, K., & Kwacz, M. (2018). Design of a resilient ring for middle ear’s chamber stapes prosthesis. Computer methods in biomechanics and biomedical engineering, 21(15), 771-779
Kto skorzysta z wyników projektu?
Pacjenci ze zdiagnozowanym niedosłuchem oraz lekarze otochirurdzy. Pacjentom po zabiegu chirurgicznym i umieszczeniu protezki komorowej w uchu środkowym przywrócony zostanie słuch w całym zakresie częstotliwości akustycznych.
Lekarze otochirurdzy skorzystają dzięki łatwiejszej i bezpieczniejszej procedurze implantacji protezki komorowej. Obie grupy docelowe (pacjenci i lekarze) skorzystają dzięki zmniejszeniu liczby reoperacji. Mniejsza liczba reoperacji to również oszczędność dla systemu opieki zdrowotnej finansowanego ze środków publicznych.
Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?
Wytwarzanie prototypów. W projekcie testowaliśmy różne warianty konstrukcyjne protezki komorowej i poszukiwaliśmy wariantu optymalnego. Wskazania do modyfikacji konstrukcji wynikały zarówno z analizy drgań struktur anatomicznych ucha oraz ze wskazań wysoko wykwalifikowanych otochirurgów. Szybkie prototypowanie wymagało od nas zaprojektowania i zbudowania własnej drukarki 3D. W okresie realizacji projektu, na rynku nie było bowiem komercyjnych drukarek zapewniających jakość druku w skali mikrometrowej. Projekt i budowa własnej drukarki, to dzieło kilkuosobowego zespołu inżynierów z Instytutu Mikromechaniki i Fotoniki Politechniki Warszawskiej. Członkowie Zespołu poświęcili ogromną ilość czasu i wysiłku, aby urządzenie drukowało jak trzeba. Jestem im za to ogromnie wdzięczna. Ich praca umożliwiła zrealizowanie projektu oraz pokazała, że opracowaną technologię można wykorzystać w przyszłości do wytwarzania wyrobów medycznych dedykowanych do zastosowań otochirurgicznych.
Optymalizacja usuwania azotu - poprawa efektów oczyszczania i krok na drodze do samowystarczalności energetycznej Wrocławskiej Oczyszczalni Ścieków
Optymalizacja usuwania azotu - poprawa efektów oczyszczania i krok na drodze do samowystarczalności energetycznej Wrocławskiej Oczyszczalni Ścieków
Celem projektu był wybór i opracowanie metody oczyszczania odcieków pofermentacyjnych, dzięki której możliwa będzie poprawa jakości ścieków oczyszczonych zrzucanych do Odry, jak również bilansu energetycznego oczyszczalni. W toku badań wybrano metodę dwustopniowej deamonifikacji, dla której opracowano autorski reaktor. Reaktor został zaprojektowany jako element większej inwestycji i aktualnie (stan na VI.2020) kończone są prace projektowe pozostałych elementów inwestycji. W ciągu najbliższych lat planowana jest budowa reaktora i jego rozruch. Projekt był realizowany przez konsorcjum, w skład którego wchodziły Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji S.A. we Wrocławiu, Politechnika Wrocławska oraz Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu. Na potrzeby projektu wybudowano nowoczesną stację badawczą zlokalizowaną na Wrocławskiej Oczyszczalni Ścieków.
Plantalux – przeprowadzenie prac badawczych i rozwojowych w celu opracowania autorskiego oświetlenia typu light emitting diode typu chip on board o wysokiej wydajności energetycznej, w celu odzwierciedlenia cyklu dobowego i jego modyfikacji dla najbardziej perspektywicznych upraw
Plantalux – przeprowadzenie prac badawczych i rozwojowych w celu opracowania autorskiego oświetlenia typu light emitting diode typu chip on board o wysokiej wydajności energetycznej, w celu odzwierciedlenia cyklu dobowego i jego modyfikacji dla najbardziej perspektywicznych upraw
Celem projektu dofinansowanego z programu POIR 1.3.1 było opracowanie innowacyjnego produktu – lampy w technologii LED COB o zmiennym widmie do doświetlania roślin w kontrolowanym środowisku.
Pozyskane środki finansowe zostały w głównej mierze przeznaczone na prace badawczo-rozwojowe prowadzone zarówno we własnym laboratorium fotometrycznym oraz we współpracy z jednostkami naukowymi w Polsce. Powstałe urządzenie otrzymało pozytywną opinię o innowacyjności od Centrum Innowacji i Transferu Technologii Politechniki Lubelskiej. Produkt końcowy jest przeznaczony do wspomagania wzrostu roślin w uprawach szklarniowych oraz indoor, a dzięki możliwości modyfikacji spektrum emitowanego światła, możliwe jest precyzyjniejsze odpowiadanie na potrzeby uprawianych roślin.
Beneficjent dostarcza swoje produkty nie tylko na rynku krajowym ale również do Niemiec, Kazachstanu, Szwajcarii, Macedonii Północnej, Izraela, Urugwaju, Hiszpanii, USA i Kanady.
Projekt otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój.

Kreator wirtualnych doświadczeń – gra edukacyjna w rzeczywistości wirtualnej dla uczniów szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących

Kreator wirtualnych doświadczeń – gra edukacyjna w rzeczywistości wirtualnej dla uczniów szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących
Professor Why S.A. to polska spółka specjalizująca się w adaptowaniu nowych technologii w aplikacjach mobilnych i desktopowych. Staramy się łączyć naukę i zabawę, aby zarówno klienci jak i pracownicy, których szkolimy z entuzjazmem podchodzili do nowoczesnych rozwiązań. Nasze projekty oparte są m.in. o rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość wykorzystywane są przez firmy i agencje, które chcą dostarczyć swoim klientom nie tylko prostej rozrywki, ale czegoś więcej... angażującej, świetnej zabawy, które niesie ze sobą zastrzyk wartościowego rozwoju oraz przez firmy, które chcą efektywnej, taniej i w bardziej atrakcyjny sposób szkolić swoich pracowników. Professor Why to również edukacja w pełnym tego słowa znaczeniu, cała seria nowoczesnych rozwiązań dostępna jest też dla szkół i nauczycieli, którzy nieustannie pragną podnosić swoje kompetencje.
Kreator wirtualnych to rozwiązanie, które pozwala m.in. na komputerze z systemem operacyjnym Windows i macOS przeprowadzić wirtualne doświadczenia. Z pomocą małego robota uczniowie uczą się jednocześnie programowania w języku Scratch 3.0 oraz wybranego przedmiotu ścisłego. Doświadczenia można przeprowadzać w całkowicie bezpiecznym, wirtualnym środowisku, zarówno tradycyjnie - na komputerze - jak i w wirtualnej rzeczywistości. Dzięki temu rozwiązaniu eksperymenty można przeprowadzać w szkole oraz w domu nawet gdy nie ma się pod ręką wszystkich niezbędnych do przeprowadzenia eksperymentu elementów lub też odpowiednich warunków. Uczniowie zgłębiają jednocześnie tajniki programowania, ponieważ to właśnie wirtualny robot będzie wykonywał zaprogramowane przez nas doświadczenia oraz wiedzę z zakresu przedmiotów ścisłych – właśnie tych przedmiotów dotyczą stawiane przed uczniem zadania. W aplikacji przygotowany jest już pakiet gotowych lekcji m.in. z matematyki, fizyki, chemii, w których to trzeba np. zbudować figurę geometryczną o zadanych parametrach, zbudować cząsteczkę wody lub złożyć obwód elektryczny. Całość została połączona w nowoczesny, nieco futurystyczny, ale intuicyjny i prosty w obsłudze interface oraz grafikę 3D.
Projekt otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój

Dostosowanie sposobu użytkowania i funkcjonowania gry „Car Mechanic Simulator” do możliwości rzeczywistości wirtualnej (VR)

Dostosowanie sposobu użytkowania i funkcjonowania gry „Car Mechanic Simulator” do możliwości rzeczywistości wirtualnej (VR)
Przedmiotem projektu jest opracowanie innowacyjnej technologii CMS VR, stanowiącej ekosystem pozwalający na dostosowanie sposobu i funkcjonowania gry do możliwości wirtualnej rzeczywistości. Opracowana technologia CMS VR zostanie zaimplemetowana do gry „Car Mechanic Simulator” i w efekcie realizacji projektu zostanie opracowany grywalny prototyp gry na platformę wirtualnej rzeczywistości (VR) – „Car Mechanic Simulator Virtual Reality”. Kluczowym problemem badawczym jest brak w obecnym stanie techniki zaawansowanych mechanizmów pozwalających na zaadaptowanie gry o tematyce symulacyjnej na urządzenie VR na wysokim poziomie technologicznym. Technologia CMS VR opracowana w ramach projektu i zastosowana w prototypie gry „Car mechanic Simulator” pozwoli na eliminacje wielu niedoskonałości mechanizmów VR w dotychczas stosowanych grach. Dostępne są jedynie produkcje amatorskie, o niskich walorach jakościowych i technicznych, które charakteryzują się niską płynnością (liczba FPS), niską jakością i rozdzielczością tekstur oraz modeli, źle zaprojektowaną rozgrywką, niewielkim zakresem możliwych dla gracza działań w grze. W ramach realizacji projektu zostaną opracowane mechanizmy precyzyjnego odwzorowania ruchu, system interakcji, algorytmy wirtualnej prezentacji obiektów, algorytmy obsługi dźwięków przestrzennych. Elementy te będą tworzyć system złożony – ekosystem technologiczny CMS VR, który następnie zostanie zaimplementowany do prototypu gry „Car Mechanic Simulator Virtual Reality”. Cel projektu zostanie osiągnięty przez realizację prac B+R polegających na opracowaniu: - mechanizmów precyzyjnego odwzorowania ruchu, modułu analizy obrazu, systemu interakcji, - wydajnych algorytmów wirtualnej prezentacji obiektów oraz algorytmów obsługi dźwięków przestrzennych, - prototypu trójwymiarowego systemu menu i interfejsu użytkownika, - opracowanie, zintegrowanie oraz przetestowanie grywalnego prototypu gry.
Projekt otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój.

Studium wykonalności i warunków pracy innowacyjnych układów zespolonych do zabezpieczenia wyrobisk górniczych

Studium wykonalności i warunków pracy innowacyjnych układów zespolonych do zabezpieczenia wyrobisk górniczych
Celem projektu było opracowanie konstrukcji i budowa prototypu Samojezdnego Wozu Kotwiącego przeznaczonego do kompleksowego zabezpieczania wyrobisk górniczych z uwzględnieniem kopalń pracujących w systemie komorowo-filarowym miedzy KGHM Polska Miedź oraz zastosowań w budownictwie tunelowym charakteryzującym się wysokością wyrobisk 7,5m.W wyniku prac studialnych opracowano prototyp Samojezdnego Wozu Kotwiącego -nazwa handlowa Roof Master 2,3 ARDE na kołowym , przegubowym podwoziu o szerokości 2,5m przeznaczonego do wiercenia otworów o długości do 15m w wyrobiskach o wysokości 7,5m oraz zabudowy obudowy kotwowej mającej na celu zabezpieczenie wyrobiska górniczego prze niekontrolowanym obwałem i wyrzutem skał ze stropu i ociosów. Organ roboczy wyposażono w specjalistyczny osprzęt do zabudowy kotew ekspansywnych oraz techniką cementacji otworów. W wersji maszyny dedykowanej na rynki zagraniczne (Chile, Peru, Iran) w prototypie zdecydowano się na zabudowę na organie roboczym składającym się z teleskopowego wysięgnika i stanowiska kotwiarza specjalnego modułowego zespołu „mesh-handler” przeznaczonego dla zabudowy siatki opinkowej rozwijanej z rolki o wymiarach 2,5m x2,5m w wyrobiskach sięgających 7,5m. W wyniku kontynuacji pozytywnego wdrożenia wyników projektu firma Mine Master Sp. z o.o W Wilkowie rozpoczęła w 2019 r. produkcję nowej zmodyfikowanej serii Samojezdnych Wozów Kotwiących typu Roof Master 2.0 ARD/E przeznaczonych dla KGHM Polska Miedź dla występujących w Zakładach Górniczych ZG Lubin wyrobisk o wysokości aż do 8,5m . Maszyny o takich parametrach nie mają odpowiedników na rynku krajowych producentów i stanowią silną konkurencję dla nielicznych światowych producentów tego rodzaju maszyn górniczych. Maszyny tej serii przeznaczone są do zabudowy kotew ekspansywnych i wklejanych w wyrobiskach górniczych w wysokości min. 2,4 [m] i max. 8,5 [m].oraz wiercenie otworów pod kotwy linowe o długości 10m.
Projekt realizowany był przez Konsorcjum w którym Liderem konsorcjum była firma Mine Master Spółka z o.o. w Wilkowie a Współwykonawcą była Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie.

Zintegrowany system narzędzi do diagnostyki i telerehabilitacji schorzeń narządów zmysłów (słuchu, wzroku, mowy, równowagi, powonienia, smaku) - INNOSENSE

Zintegrowany system narzędzi do diagnostyki i telerehabilitacji schorzeń narządów zmysłów (słuchu, wzroku, mowy, równowagi, powonienia, smaku) - INNOSENSE
W wyniku realizacji Projektu INNOSENSE powstała Kapsuła Badań Zmysłów, będąca zintegrowanym system zawierającym infrastrukturę oraz urządzenia i testy do prowadzenia badań przesiewowo-diagnostycznych zmysłów: słuchu, wzroku, równowagi, smaku i węchu oraz narządu mowy. W ramach prac projektowych opracowano innowacyjne urządzenie oraz procedury badań, testy przesiewowe i diagnostyczne. Kapsuła umożliwia prowadzenie badań przesiewowych, badań kontrolnych oraz wspomaganie procesu specjalistycznej diagnostyki, opieki specjalistycznej i rehabilitacji. Urządzenie pozwala na wykonywanie badań przesiewowo-diagnostycznych u dzieci w wieku szkolnym, osób dorosłych, grup zawodowych narażonych na różne zaburzenia zmysłów oraz osób w wieku senioralnym. Kapsuła jest również dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo.
W 2019 r. powstała również Mobilna Kapsuły Badań Zmysłów, która może być umieszczana w dowolnie wybranym miejscu użyteczności publicznej. Zaletą Kapsuły są innowacyjne aplikacje umożliwiające wykonywanie badań zmysłów bez nadzoru przeszkolonego personelu. Dzięki możliwości korzystania z telemedycyny, lekarze specjaliści mogą przeprowadzać konsultacje, zalecać wykonywanie innych badań oraz nadzorować procesy rehabilitacji. Wyniki badań przesiewowych pacjentów gromadzone są w dedykowanym systemie informatycznym pn. „Portal Pacjenta”, a także mogą być oceniane, analizowane oraz konsultowane przez różne zespoły specjalistów. Dzięki systemowi pozyskiwany jest bogaty materiał epidemiologiczny, który może posłużyć m.in. do tworzenia krajowych programów zdrowotnych dla różnych grup wiekowych i zawodowych.
Kapsuła Badań Zmysłów zaprezentowana została m.in. na XXVIII Forum Ekonomicznym w Krynicy w 2018 roku, I Kongresie Zdrowie Polaków 2019 w Warszawie, „Miasteczku Zdrowia” w Płocku w 2019 roku, X Forum Rozwoju Mazowsza w 2019 roku oraz na tegorocznej Polskiej Wystawie Gospodarczej w Stalowej Woli. W trakcie wydarzeń odwiedzający mieli możliwość wykonania przesiewowych badań zmysłów: słuchu, wzroku, równowagi, smaku i węchu.
Kapsuła zdobyła także złoty medal oraz główną nagrodę w kategorii Best International Design Award na targach Japan Design, Idea & Invention Expo, które odbyły się w 2018 roku w Tokio.
Beneficjentem projektu są:
- Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu (Lider Konsorcjum)
- Politechnika Warszawska (Konsorcjant)
- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy (Konsorcjant)
- Warszawski Uniwersytet Medyczny (Konsorcjant)
- Centrum Słuchu i Mowy Sp. z o. o. (Konsorcjant)
- Greenfusion Sp. z o. o. (Konsorcjant)

Opracowanie technologii i stworzenie prototypu urządzenia ultra-wysokich ciśnień HPP (High Pressure Processing)

Opracowanie technologii i stworzenie prototypu urządzenia ultra-wysokich ciśnień HPP (High Pressure Processing)
EXDIN Solutions jest firmą technologiczną projektującą i wytwarzającą przemysłowe urządzenia ultra-wysokich ciśnień. Jest jednym z zaledwie kilku producentów na świecie posiadających kompetencje i technologie umożliwiające wytwarzanie urządzeń przeznaczonych do pracy z ciśnieniami przekraczającymi 600 MPa / 6 000 bar. Wiodącym produktem firmy są komory HPP (High Pressure Processing).
Technologia HPP to nowoczesna metoda utrwalania żywności, w której opakowane produkty spożywcze przetwarzane są pod wysokim ciśnieniem. Ultra-wysokie ciśnienie niszczy mikroorganizmy chorobotwórcze oraz psujące żywność. Zachowane są naturalne walory odżywcze i sensoryczne, takie jak witaminy, smak, zapach, barwa. W rezultacie otrzymuje się naturalne i bezpieczne produkty o wysokiej wartości zdrowotnej z wydłużonym terminem przydatności do spożycia. Dzięki technologii urządzeń opracowanej przez EXDIN Solutions, przetwarzanie HPP stanowi obecnie atrakcyjną i konkurencyjną alternatywę dla pasteryzacji termicznej lub stosowania konserwantów.
W przeprowadzonym projekcie badawczo-rozwojowym opracowano nowatorską konstrukcję komór HPP, odznaczających się najwyższą na rynku produktywnością. Ponadto zastosowane rozwiązania konstrukcyjne pozwoliły wprowadzić na rynek światowy pierwsze urządzenia HPP, które umożliwiają pełną automatyzację procesów wykorzystywanych bezpośrednio w liniach produkcyjnych. Rozwiązania konstrukcyjne EXDIN Solutions dotyczące komór ciśnieniowych chronione są patentami międzynarodowymi.
Projekt otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój.
Rozwiń skrzydła - innowacyjne kompetencje geografa na współczesnym rynku pracy
Rozwiń skrzydła - innowacyjne kompetencje geografa na współczesnym rynku pracy
CELEM GŁÓWNYM projektu jest w okresie 11.2017-10.2019 (24 miesiące realizacji - kryt. Dostęp / KD 4) ułatwienie dostępu do rynku pracy 125 studentom (63K, 62M) dwa ostatnie semestry studiów stacjonarnych I i II stopnia na kierunkach Geografia (GEO) i Zarządzanie zintegrowany (ZŚ) na Wydziale Nauk Geograficznych i Geologicznych (WNGiG) Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (UAM), poprzez wyposażenie ich w kompetencje odpowiadające potrzebom transportu i pracodawców, ułatwiając im funkcjonowanie w strukturach pracodawców.
Cel zostanie osiągnięty za pośrednictwem WYSOKIEJ JAKOŚCI PROGRAMU STAŻOWEGO, zgodnego z zaleceniami Rady z dnia 10 marca 2014r.
Grupą docelową (GD) projektu jest 125 os. (63K, 62M), wymagane studenci dwóch ostatnich semestrów studiów stacjonarnych I i II stopnia w roku akademickim 2017/2018 i 2018/2019 na WNGiG UAM, na kierunkach: Geografia (GEO), w tym wszystkie specjalności: ogólna, geoinformacja, ekologia miasta , hydrologia, meteorologia i klimatologia, kartografia i topografia, geografia społeczno-ekonomiczna i monitorowanie geoekosystemów Zarządzanie Środowiskiem (ZŚ).
GŁÓWNYM REZULTATEM projekt jest 113 osób, które podniosły kompetencje w ramach działań szkół wspartych z EFS.
REALIZOWANE ZADANIA:
OBSERWATOR ŚRODOWISKA GEOGRAFICZNEGO: Krajowe Staze praktyczne z zakresu pozyskiwania danych środowiskowych poprzez Badania terenowe i laboratoryjne, Monitoringu Środowiska i przygotowywania Ocen środowiskowych
PRACOWNIK Administracji Państwowej I SAMORZĄDOWEJ: Krajowe Staze praktyczne z zakresu udostępniania danych przestrzennych i środowiskowych oraz podejmowania decyzji Administracyjnych
badacz polarny Zagraniczne staże praktyczne z zakresu zastosowania badań polarnych.
Uzasadnienie:
W tym projekcie są dostępne ciekawe staże zagraniczne dla studentów Geografia: Badacz polarny - zagraniczne staże praktyczne z zakresu działań badań polarnych - staże odbywają się w sezonowej Stacji Polarnej Petuniabukta na wyspie Spitsbergen, w Archipelagu Svalbard - (brak poczty, zasięg telefonów komórkowych, internetu, dostęp do sieci sieciowych itp.). „Stażyści będą przebywać w stacji przez 3 miesiące, w warunkach polowych (stacja polarna do 2 kontenery, bez infrastruktury w postaci linii, wodociągowej, czy kanalizacji), w trakcie trwania lat i jesieni polarnej. Dostępne podstawowe wyposażenie, dostępne dla osób niepełnosprawnych i codzienne funkcjonowanie.
Projekt otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Wiedza Edukacja Rozwój.

Elektronika dla branży automotive

Elektronika dla branży automotive
W okresie od 2018-01-01 do 2019-10-31 Wydział Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Rzeszowskiej realizował projekt Elektronika dla branży automotive, pozyskany w ramach konkursu POWR.03.01.00-IP.08-00-MOT/17 ogłoszonego przez NCBR, na projekty wspierające rozwój kadr dla przemysłu motoryzacyjnego. Zasadniczym celem projektu było nabycie i rozwój kompetencji oraz kwalifikacji kluczowych dla branży motoryzacyjnej przez 40 studentów i studentek drugiego stopnia kształcących się na kierunku elektronika i telekomunikacja Wydziału Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Rzeszowskiej. Cel ten wynikał bezpośrednio z potrzeb otoczenia społeczno-gospodarczego ponieważ sektor motoryzacji jest szczególnie ważny dla województwa podkarpackiego, stanowi on jedną z 3 wiodących specjalizacji zgodnie z RSI Województwa Podkarpackiego na lata 2014 - 2020 na rzecz inteligentnej specjalizacji (RIS3) (aktualizacja, 2016r.). Założono, że realizacja celu głównego będzie oparta na przeprowadzeniu wysokiej jakości staży w firmach z branży moto. Równolegle uczestnicy projektu mieli rozwijać swe kompetencje poprzez udział w: certyfikowanych szkoleniach i zajęciach warsztatowych, zajęciach projektowych, zajęciach realizowanych wspólnie z pracodawcami oraz wizyty się studyjne. Wszystkie wyżej wymienione działania zostały przygotowane wspólnie z przedstawicielami firmy Bury Sp. z.o.o z Mielca, która była najważniejszym partnerem biznesowym w realizacji tego projektu. Dzięki tym konsultacjom udało się zaplanować najbardziej optymalne formy aktywności. Każdy student/ka objęty wsparciem miał szansę nabyć kluczowe kompetencje poszukiwane w branży motoryzacyjnej.
W projekcie zorganizowano ponad dwadzieścia specjalistycznych szkoleń zewnętrznych obejmujących m.in.: Altium Designer, Uprawnienia SEP do 1kV, FMEA Failure Mode and Effect Analysis, Metodologię rozwiązywania problemów (8D, 5WHY, Wykres Ishikawy, diagram Pareto), MSA Measurement System Analysis, SPC Statistical Process Control, MS Project – efektywne narzędzie do zarządzania projektami, Prezentacje i wystąpienia publiczne, Podstawy teoretyczne i praktyczne przemysłowych systemów wizyjnych, Certyfied Interconnect Designer (CiD), IPC-A-610, IPC-A-600, IPC J-STD-001, Programowanie AOI, Programowanie SPI Kohyoung, Wprowadzenie do wymagań systemu zarządzania jakością wg TS 16949, APQP Advanced Product Quality Planning – wdrażanie nowego wyrobu do produkcji seryjnej, PPAP Production part approval process – Zatwierdzanie części do produkcji, PFMEA Process Failure Mode and Effect Analysis– Analiza PFMEA, SIX SIGMA, FTA (Fault Tree Analysis), Autosar, Przenośne aplikacje graficzne w Qt, Scrum w projektach informatycznych, Projektowanie CAD dla Elektroniki, Podstawy projektowania architektury systemów wbudowanych.
Przygotowano cykl warsztatów i zajęć dodatkowych prowadzonych prze pracowników PRz: Design for EMC, High Speed Design, Normy w EMC, Programowanie w języku C, Konwersatorium języka angielskiego i niemieckiego, Technika RF w motoryzacji, Budowa urządzeń elektronicznych, Eksploatacja i pomiary urządzeń Elektronicznych, Inżynieria Jakości APQP, Graficzne języki programowania w procesie tworzenia aplikacji związanych z konstrukcją oprzyrządowania testującego
Jednym z najważniejszych wyzwań w projekcie była organizacja programu stażowego. W ramach grantu (oraz biorąc pod uwagę dodatkowe wsparcie z grantu Od teorii do praktyki - staże na WEiI PRz) w firmie Bury Mielec w stażach w okresie lipiec - wrzesień 2018 r. brało udział 39 studentów kierunku objętego wsparciem.
Jednym z ważniejszych efektów realizacji projektu jest zatrudnienie w firmie Bury Mielec 21 absolwentów kierunku objętego wsparciem. Ponadto 8 kolejnych osób podjęło zatrudnienie w innych firmach w tym: Aptiv Kraków (1 osoba), LG Wrocław (1 osoba), Talking Things (2 osoby), Geo-Eko Rzeszów (2 osoby), Axtone Kańczuga (2 osoby) co podkreśla wielki sukces projektu i utwierdza nas w przekonaniu, że Politechnika Rzeszowska kształci wysoko wykwalifikowane kadry specjalistów dla przemysłu.
Nowy test diagnostyczny umożliwiający kompleksową identyfikację patogenów odkleszczowych
Nowy test diagnostyczny umożliwiający kompleksową identyfikację patogenów odkleszczowych

Autonomiczna technologia transportu biomasy pozyskiwanej na chronionych obszarach wodno-błotnych

Autonomiczna technologia transportu biomasy pozyskiwanej na chronionych obszarach wodno-błotnych
Celem projektu było zoptymalizowanie wykonywanych prac na terenach obszarów chronionych z uwzględnieniem minimalnego ich oddziaływania na środowisko naturalne. Zadaniem pojazdu jest współpraca z Zespołem Pojazdów Gąsienicowych (ZPG), który realizowano w ramach zakończonego pozytywnie projektu badawczego nr WND_POIG.01.03.01-00-164/09, polegająca na odbieraniu biomasy z modułu transportowego pojazdu ZPG i w pełni autonomicznym transportowaniu według następującego scenariusza.
Po napełnieniu przyczepy modułu transportowego pojazdu ZPG następuje przywołanie autonomicznego pojazdu ATTB. Pojazd ten, po otrzymaniu drogą radiową wezwania od operatora pojazdu zbierającego biomasę, rozpoczyna autonomiczną misję polegającą na jego odnalezieniu, wyborze optymalnej trasy (przejazd po tej samej trasie nie więcej niż dwa razy), przejeździe po wytypowanej trasie, a następnie zadokowaniu się do jego modułu transportowego. Po zadokowaniu zestaw pojazdów rozpoczyna operację przeładunku. Po zakończeniu operacji przeładunku, na polecenie operatora pojazdu, autonomiczny pojazd oddokowuje się i zaczyna przemieszczać się po optymalnie wybranej trasie do miejsca rozładunku biomasy. Po jego osiągnięciu znajduje możliwie najbardziej dogodną pozycję i rozpoczyna autonomiczną operację rozładunku. Na tym cykl zamyka się i pojazd autonomiczny może ponownie rozpocząć kolejną misję.
W tym czasie zespół pojazdów gąsienicowych wykonuje czynności związane ze zbieraniem pozyskanej biomasy.
Kluczowym elementem autonomicznego pojazdu jest system sterowania. System sterowania został podzielony na dwa podsystemy: niskiego poziomu LLC (Low Level Control) – zaprojektowany i wykonany w PIMR (obecnie Sieć Badawcza Łukasiewicz – PIMR) oraz wysokiego poziomu HLC (High Level Control) – zaprojektowany i wykonany przez PIAP (obecnie Sieć Badawcza Łukasiewicz – PIAP), połączone ze sobą za pomocą magistrali komunikacyjnej CAN. Zadaniem systemu LLC jest sterowanie bezpośrednie układami roboczymi pojazdu oraz dalsze udostępnianie danych, natomiast system HLC odpowiada pośrednio (za pomocą systemu LLC) za sterowanie układami wykonawczymi pojazdu, przy wykorzystaniu informacji z czterech czujników wizyjnych oraz kamer ToF umieszczonych z przodu i z tyłu, aktualnej pozycji GPS na mapie (swojej oraz pojazdu ZPG), aktualnie wybranej misji oraz za automatyczny odbiór kontenera pełnego i załadowanie pustego, autonomiczny transport do miejsca rozładunku, rozładunek pełnego kontenera.
Pojazd został zaprojektowany zbudowany i przebadany w Przemysłowym Instytucie Maszyn Rolniczych (obecnie Sieć Badawcza Łukasiewicz – PIMR) wraz z konsorcjantami,
tj.: Wydziałem Mechanicznym Wojskowej Akademii Technicznej, Przemysłowym Instytutem Automatyki i Pomiarów (obecnie Sieć Badawcza Łukasiewicz – PIAP), Hydromega Sp z o.o. – wykonawcą modelu.
Opracowanie innowacyjnego systemu powietrznego typu VTOL służącego do monitorowania obszarów rolnych, leśnych oraz krajobrazu
Opracowanie innowacyjnego systemu powietrznego typu VTOL służącego do monitorowania obszarów rolnych, leśnych oraz krajobrazu
Wrocławski startup, który specjalizuje się w projektowaniu, integracji oraz produkcji Bezzałogowych Systemów Latających, świadczy również usługi w sektorze leśniczym, rolniczym i geodezyjnym. Tworzy systemy zaawansowane technologicznie o wysokiej jakości i bezpieczeństwie, które są dostępne dla wszystkich.
W ramach projektu PO-IR.01.01.01 (Szybka Ścieżka) spółka opracowała innowacyjny system powietrznego typu VTOL (pionowego startu i lądowania) służący do monitorowania obszarów rolnych, leśnych oraz krajobrazu, który pozwala na wykonywanie przynajmniej 3 godzinnych misji lotniczych.
W rezultacie, ekoSKY daje nieocenione wsparcie w wymienionych sektorach. Jego głównym zadaniem jest określanie stanu rozwoju roślin. Stosowany w rolnictwie umożliwia opracowywanie map aplikacyjnych (zmienne nawożenie) - gdyż do map stworzonych przez system przypisywana jest geopozycja - a ta wgrana w postaci mapy aplikacyjnej do ciągnika rolniczego wskazuje miejsca braków nawozu i umożliwia odpowiednie dawkowanie potrzebnych mikro/ makroelementów przez rozrzutnik. Natomiast w leśnictwie służy do określenia stanu zdrowia drzew, wyszukiwania posuszu oraz zarządzania zieleniami miejskimi. Dron dzięki zastosowaniu systemu VTOL (pionowy start i lądowanie) i autorskiej aplikacji BZB Planner jest niezwykle prosty i intuicyjny w obsłudze.
Spółka na bazie wyników badań powstałych w projekcie opracowała również system bazujący na sztucznej inteligencji mający na celu lokalizować siedliska korników w lasach.
Projekt otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój.
Nowa terapia S-ketaminą w leczeniu depresji lekoopornej
Nowa terapia S-ketaminą w leczeniu depresji lekoopornej
Projekt nosi swoją „Nowa terapia S-ketaminą w zaleceniach depresji lekoopornej”. Pierwszym celem jest opracowanie innowacyjnej drogi podania znanego anestetyku, który jest natychmiastowy i utrzymuje działanie przeciwdepresyjne potwierdzone w kilku próbach wykonania przeprowadzonych w ciągu ostatniej dekady. Firma Celon Pharma SA, dzięki swojemu doświadczonemu, stosowanemu zastosowaniu technologii, która umożliwia nie tylko samodzielne stosowanie leku przez aplikacje, ale pomaga lekarzowi kontrolować i stosować dawkę przy użyciu techniki techniki.
Projekt przekazania dofinansowania z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój.
Marketlab
Marketlab
Opracowanie i wdrożenie uniwersalnego systemu sterującego maszynami vendingowymi, umożliwiającego przekształcanie standardowych maszyn w inteligentne automaty sprzedażowe oparte o koncepcje IoT.
Projekt otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój.
Remmed
Remmed
RemmedVR to telemedyczna usługa terapii widzenia z użyciem wirtualnej rzeczywistości.
Celem projektu finansowanego z programu Szybka Ścieżka jest automatyzacja wybranych procesów w obszarze terapii widzenia oraz rozbudowanie telemedycznej platformy RemmedVR o funkcje diagnostyczne.
Problem niedowidzenia oraz zeza dotyczy nawet do 5% dzieci - misją RemmedVR jest wyrównywanie szans rozwoju młodych pacjentów na całym świecie.
Dzięki rozwiązaniu RemmedVR terapeuci obsłużą znacznie więcej pacjentów zdalnie niż stacjonarnie; pacjenci wyleczą się szybciej dzięki dostępowi do terapii codziennie w domu zamiast kilka razy w tygodniu w klinice; rodzice oszczędzą czas i koszty dojazdów; kliniki nie poniosą kosztów inwestycji w zakup drogiego sprzętu do domowej terapii wzroku ze względu na model sprzedaży oparty o abonament za usługę.
RemmedVR pozyskał finansowanie z Komisji Europejskiej w programie SME Instrument Phase 2, otrzymał tytuł Best Polish Health Tech Startup podczas Central European Startup Awards 2019, został laureatem Nagrody Głównej w kategorii Rozwiązanie dla Dobra Wspólnego w konkursie Orzeł Innowacji 2019 organizowanym przez dziennik „Rzeczpospolita” oraz wygrał II nagrodę w konkursie Innowator Mazowsza 2019.
Zapraszamy do współpracy okulistów, optometrystów, neurologów i neuro rehabilitantów.
Projekt otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój.
ORTO-LBNP
ORTO-LBNP
Opracowanie technologii ORTO-LBNP (ang. lower body negative pressure) do badań i treningu pilotów Sił Zbrojnych RP w warunkach niedotlenienia niedokrwiennego oraz stresu ortostatycznego
„Opracowanie technologii ORTO-LBNP (ang. lower body negative pressure) do badań i treningu pilotów Sił Zbrojnych RP w warunkach niedotlenienia niedokrwiennego oraz stresu ortostatycznego”, skonstruowano system, który w aktualnej wersji sprzętowo-programowej pozwala na badania i klasyfikację odruchowej odpowiedzi krążeniowej na zmienny wektor grawitacyjny oraz może zostać wykorzystany do ściśle kontrolowanego treningu podnoszenia tolerancji na bodziec przeciążeniowy. Przy odpowiedniej modyfikacji profilu działającego obciążenia, istnieje także możliwość aplikacji urządzenia do zastosowań klinicznych, np. do oceny funkcji autonomicznego układu nerwowego.
W odniesieniu do istniejących na świecie rozwiązań, prototyp systemu ORTO-LBNP jest zaawansowanym technologicznie urządzeniem, które spełnia wysokie wymagania stawiane symulatorom lotniczym. Biorąc pod uwagę parametry techniczne, system ORTO-LBNP oferuje najlepszą wydajność pod względem zakresu pochylenia stołu pionizacyjnego i poziomu generowanego podciśnienia przy pełnym zautomatyzowaniu pracy.
Dla pełnego wypracowania możliwości selekcyjnych systemu ORTO-LBNP, stanowisko powinno docelowo zostać wdrożone do rutynowych badań kandydatów do lotnictwa (kandydaci do WSOSP i/lub OLL).
Poza obszarem medycyny lotniczej system w celu komercjalizacji wyników badań może być zaadoptowany do:
• treningu odruchów z autonomicznego układu nerwowego i towarzyszących im zaburzeń hemodynamicznych u osób z jawną klinicznie hipotonią ortostatyczną,
• badań i treningów astronautów przygotowywanych do lotów kosmicznych lub powracających z misji kosmicznych (medycyna kosmiczna),
• treningów zwiększających wydolność sportowców (medycyna sportu),
treningów osób narażonych na niedotlenienie, np. skoczków spadochronowych, płetwonurków, alpinistów (osób pracujących na dużych wysokościach), strażaków, itp.
COPERNICUS
COPERNICUS
Samodzielne podawanie sobie przez pacjentów leków drogą iniekcji podskórnych jest coraz bardziej powszechne. Wyniki badań wykazują, że w przypadku wielu schorzeń, samodzielne leczenie w warunkach domowych jest bezpieczne i zwiększa skuteczność leczenia. W tej formie dostępne są leki wykorzystywane m.in. w terapii: cukrzycy, stwardnienia rozsianego, osteoporozy czy wirusowego zapalenia wątroby.
Jedną z form podawania leków podskórnie są wstrzykiwacze, które stanowią istotny segment rynku urządzeń do iniekcji podskórnych. Zapotrzebowanie na ergonomiczne, bezpieczne i precyzyjne wstrzykiwacze dynamicznie rośnie, równolegle z rosnacymi nakładami ich producentów badania i rozwój. Dotychczas nie opracowano jednak urządzenia, które spełniałoby wszystkie wymagania nabywców, tj. łączyło możliwość precyzyjnego, bezpiecznego oraz prostego podania właściwej dawki, z funkcjami takim jak: automatycznie chowana igła oraz kontrola temperatury przechowywania leku. Zgodnie z oczekiwaniami znaczącej części odbiorców, niezbędne jest zapewnienie wstrzykiwacza jednorazowego – zintegrowanego z wkładem, zawierającym lek.
Copernicus Sp. z o.o., polska firma z sektora MŚP, jest jednym z kilku na świecie i jedynym w Polsce producentem wstrzykiwaczy. W ciągu dziesięciu lat działalności stworzyła serię innowacyjnych wstrzykiwaczy do insuliny, które z powodzeniem konkurują z urządzeniami medycznymi firm o zasięgu globalnym i ugruntowanej pozycji w branży.
Innowacyjność Copernicusa została doceniona – firma zajęła III miejsce w rankingu najbardziej innowacyjnych mikroprzedsiębiorstw w Polsce w 2011r., przygotowywanym przez Instytut Nauk Ekonomicznych PAN oraz Sieć Naukową MSN.
Projekt otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój.
Skriware
Skriware
Warszawski startup tworzy unikatowe na skalę światową rozwiązania dla nowoczesnej edukacji, które łączą druk 3D, robotykę oraz metodologię STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics).
Pozyskane z programu NCBiR środki posłużyły m.in. do rozwinięcia Skribotów – drukowanych i modyfikowalnych robotów do nauki programowania i inżynierii. Wraz z nową wersją drukarki, rozwijanej również w ramach “Szybkiej Ścieżki”, stanowią część oferty adresowanej do szkół na całym świecie. Firma rozbudowuje również Akademię Skriware – platformę, która umożliwia nauczycielom tworzenie planów interdyscyplinarnych zajęć zgodnych z metodologią STEAM.
Angażujące lekcje uzupełniają tradycyjny program o naukę kodowania czy projektowania 3D, a ponadto rozwijają kreatywność i kształtują umiejętności potrzebne na współczesnym rynku pracy, np. przygotowują do projektowej pracy w grupie.
Produkty Skriware trafiły do uczniów z ponad 20 krajów na całym świecie. Firma należy do głównych partnerów merytorycznych otwartego w 2019 roku Centralnego Domu Technologii, a w 2020 roku zaopatrzy strefę edukacyjną Polskiego Pawilonu na wystawie Expo w Dubaju.
Beneficjent skorzystał również z dofinansowania z Programu Bridge Alfa na kwotę 800 000,00 PLN.
Projekt otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój.
Polski Atlas Natężeń Deszczów PANDa
Polski Atlas Natężeń Deszczów PANDa
W ramach projektu zbudowaliśmy platformę cyfrową, która zawiera informację o natężeniach deszczów miarodajnych dla wszystkich miast w Polsce. Dzięki kompleksowej mapie deszczów umożliwiamy profesjonalne zarządzanie systemami odwodnieniowymi w miastach. Posiadanie precyzyjnych i rzeczywistych pomiarów umożliwia ocenę przyszłych zagrożeń w danym obszarze oraz zaplanowanie działań prewencyjnych. Coraz częściej mamy do czynienia ze skutkami zmian klimatycznych, takimi jak susze, gwałtowne burze i powodzie, w których zwalczeniu pomaga PANDa.
Podstawą dla platformy PANDa są aktualne dane opadowe z trzech dekad, zarejestrowane z użyciem 100 deszczomierzy spełniających przyjęte w Polsce standardy pomiarowe. Platforma PANDa to także narzędzie niezbędne do nowoczesnego projektowania systemów zarządzania wodami opadowymi, dostępne 24/7. PANDa pomoże przy kalkulacji objętości zbiornika retencyjnego, projektowaniu systemów kanalizacji deszczowej oraz wykorzystaniu deszczówki.
Racjonalne zarządzanie wodą deszczową pozwala na oszczędności budżetu miasta co zwiększa jego bezpieczeństwo, a także umożliwia proekologiczne podejście.
https://retencja.pl/panda/informacje
Airly
Airly
Budowa sieci sensorów powietrza oraz opracowanie aplikacji analizującej dane, których dostarczają – takie zadanie postawił przed sobą krakowski start-up. Prognozowanie stanu powietrza jest niezwykle ważne dla sportowców, osób starszych i osób cierpiących na choroby układu oddechowego. Większość dostępnych danych dotyczących zanieczyszczeń opisywała stan sprzed jakiegoś czasu – najczęściej paru godzin. Aplikacja przygotowana przez AIRLY, agregująca dane również z opracowanych przez nią czujników, pozwala przewidywać stan powietrza z wyprzedzeniem.
Projekt otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój.
TRANSKRYPCJA
PixBlocks
PixBlocks
PixBlocks to multiplatformowa aplikacja do nauki programowania. Została stworzona na bazie autorskiego języka blokowego szczególnie przyjaznego w edukacji. W trakcie rozwoju aplikacja została wzbogacona o kolejne funkcje, w tym moduł do nauki programowania w języku Python. Dzięki zgodności z wymogami nowej podstawy programowej, aplikacja jest z powodzeniem wykorzystywana do nauki w polskich szkołach podstawowych i średnich oraz Uczelniach Wyższych. Jedną z najbardziej innowacyjnych cech aplikacji jest jej architektura, która pozwala na rywalizację uczestników w czasie rzeczywistym w programistycznych konkursach. W dwóch dotychczasowych edycjach konkursu Pix Programming Challenge wzięło udział 30 tys. uczniów z całej Polski.
PixBlocks współpracuje z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. To właśnie tam organizowane są finały naszych konkursów, które cieszą się ogromnym zainteresowaniem.
Projekt otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Polska Cyfrowa.

Seedia

Seedia
Celem projektu było opracowanie innowacyjnego produktu – ławki solarnej, posiadającej funkcje:
- ładowania telefonu komórkowego,
- router WiFi,
- czujnik smogu,
- i inne funkcjonalności smart city.
Pozyskane od Funduszu środki zostały przeznaczone na prace B+R, produkcję oraz działania sprzedażowe i marketingowe, dzięki którym produkt Firmy jest dostępny globalnie. Nowe serie produktów: FUTURE i CITY, wyposażone w zaprojektowaną, przetestowaną i wdrożoną elektronikę oraz wyświetlacze LCD wraz z zestawem czujników, jako produkt gotowy do sprzedaży i jej skalowania.
Ze względu na to, że rynek główny produktów SEEDiA - Jednostki Samorządu Terytorialnego - wymagał poszerzenia zarówno funkcjonalności, jak i mnogości linii wzorniczych spółka rozpoczęła prace badawczo rozwojowe, których celem było stworzenie dwóch nowych produktów (a także produktów towarzyszących w liniach wzorniczych) oraz opracowanie nowych funkcjonalności, poszerzających użyteczności i funkcjonalność produktów dla nowoczesnych miast w ideologii Smart City.
Projekt otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój.
Take Task
Take Task
TakeTask to biznesowe narzędzie do wykonywania różnego rodzaju zadań. System optymalizujący dystrybuuje je do rozproszonych odbiorców w oparciu o mechanizm predykcyjny bazujący na uczeniu maszynowym i modelach logistycznych. Dzięki temu TakeTask zwiększa wydajność i dokładność pracy, a także usprawnia komunikację. Platforma pozwala tworzyć zadania, szkolenia i informacje, a następnie delegować je do odpowiednich osób w odpowiednim czasie i miejscu oraz otrzymywać informacje zwrotne. To rozwiązanie dla firm, gdzie pracownicy nie zawsze mają dostęp do komputerów, ale mogą wykorzystywać urządzenia mobilne, z branży takich jak handel detaliczny, usługi komunalne, przemysł czy merchandising i badania rynku.
Projekt otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój.

Dermotech Beauty

Dermotech Beauty
W ramach projektu finansowanego przez NCBR opracowaliśmy własne, innowacyjne formulacje kosmetyków opartych o najsilniejszy, naturalnie występujący w szyszkach chmielu antyoksydant– Ksantohumol (XN). Ksantohumol został zastosowany w kosmetykach po raz pierwszy na świecie. Pomimo szeroko opisanych, w ponad 500 publikacjach właściwości cząsteczki, nikomu dotychczas nie udało się zsyntetyzować Ksantohumolu w wydajny, powtarzalny i ekonomiczny sposób.
Pokonanie problemów związanych z pozyskiwaniem XN na szeroką skalę udało się dzięki współpracy z polskimi naukowcami z laboratorium Synthex. Dodatkowo zamknęliśmy Ksantohumol w kompleks, który zwiększył jego stabilność i biodostępność. Nasze badania przeprowadzone w autoryzowanych laboratoriach potwierdziły 30-krotnie silniejsze właściwości antyoksydacyjne kompleksu Ksantohumolu w porównaniu z witaminą C.
Kosmetyki, które powstały to pierwsza taka linia, która wzmacnia system antyoksydacyjny skóry, tym samym przedłużając życie komórek i zmniejszając częstość ich uszkodzeń.
Dedykowane są ekskluzywnie do kanału profesjonalnego, tj.: klinik medycyny estetycznej i gabinetów kosmetologicznych.
Projekt otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój.
BIOTTS
BIOTTS
BIOTTS S.A. jest polską firmą biotechnologiczną, rozwijającą autorskie technologie transportu leków oraz receptury leków w obszarze onkologii, dermatologii i chorób autoimmunologicznych. Zespół technologów Biotts opracował autorską technologię otrzymywania uniwersalnego transdermalnego systemu terapeutycznego MTC-Y (Multifunctional Transdermal Carrier-Y). Dzięki unikalnym właściwościom systemu, możliwe jest zwiększenie biodostępności substancji czynnych kilkukrotnie, umożliwiając substancjom czynnym penetrację przez bariery skórne aż do kilku centymetrów, sięgając tkanek miękkich oraz kości. Unikatowy system transdermalny MTC-Y może być w prosty sposób modyfikowany, aby uzyskać celowane działanie w chorobowo zmienionych tkankach. Unikatowy system transdermalny Biotts umożliwia transport od jednej do kilkunastu substancji czynnych, dzięki czemu możliwe jest projektowanie leków wieloskładnikowych. Dzięki prostym modyfikacjom systemu możliwe jest również projektowanie leków o modyfikowanym profilu uwalniania substancji leczniczej. Nośnik MTC-Y jest jedyną na świecie technologią umożliwiającą transport przez skórę substancji hydrofilowych, dużych cząsteczek i białek.
Projekt otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój.
Interfejs mózg - komputer
Interfejs mózg - komputer
Interfejsy mózg-komputer to jedna z kluczowych technologii przyszłości, która zaczyna właśnie wychodzić z laboratoriów naukowych. W ramach Projektu firma BrainTech wprowadziła na rynek kompletne systemy oprogramowania, implementującego najwyższe standardy wyznaczane przez światową naukę, oraz opracowany od podstaw sprzęt: od klasycznych wzmacniaczy EEG, przez nowatorski bezprzewodowy headset, do unikalnego w skali świata urządzenia dedykowanego BCI. Oferta jest w całości oparta o własne projekty i IP, gotowa do zastosowań w przemyśle i badaniach naukowych. Aby ułatwić utrzymanie wysokiej pozycji Polski w tej dziedzinie, przygotowaliśmy również ofertę laboratorium dydaktycznego. Więcej informacji na stronie https://braintech.pl
Wytworzenie i przetestowanie prototypu urządzenia do automatycznego monitorowania wpływu elektrowni wiatrowych na nietoperze i ptaki
Wytworzenie i przetestowanie prototypu urządzenia do automatycznego monitorowania wpływu elektrowni wiatrowych na nietoperze i ptaki
W ramach projektu wykonaliśmy i przetestowaliśmy w warunkach rzeczywistych prototyp urządzenia B-finder, pierwszego na świecie wysoko skutecznego rozwiązania służącego do automatycznego rejestrowania kolizji nietoperzy i ptaków z elektrowniami wiatrowymi i wskazującego lokalizację ofiar. W ramach projektu przeprowadzone zostały badania przemysłowe i prace rozwojowe służące zaprojektowaniu, zbudowaniu i przetestowaniu planowanego urządzenia w warunkach rzeczywistych na polu badawczym wokół elektrowni wiatrowej. Projekt oparto na patencie P.416126. Efekt projektu został zaprezentowany na kilku konferencjach i targach branżowych, a także wprowadzony do oferty beneficjenta. System B-finder jako standard pomiarowy otwiera nową erę w monitorowaniu wpływu elektrowni wiatrowych na nietoperze i ptaki.
Projekt otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój.

ScanSAT - satelita do pozyskiwania zdjęć z orbity

ScanSAT - satelita do pozyskiwania zdjęć z orbity
W ramach prac finansowanych z NCBR pracujemy nad najdokładniejszym w historii Polski instrumentem optycznym do obserwacji Ziemi! Będzie on zamontowany na małym satelicie – wielkości pudełka po butach – i z orbity o wysokości 500 kilometrów umożliwi obserwację nie tylko Polski, ale i całego świata. Dzięki swoim unikalnym właściwościom, to znaczy możliwości obserwacji pewnych aspektów niewidocznych gołym okiem, będzie mógł być użyty do detekcji np. poziomów gazów cieplarnianych w atmosferze! W ramach projektu powstaje kwalifikowany model inżynierski, to znaczy taki, który przeszedł wszystkie testy i badania odwzorowujące warunki kosmiczne. Wyniki naszych prac prezentowane są na różnych targach i konferencjach międzynarodowych i wzbudzają ogromne zainteresowanie firm z całego świata.
Projekt otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój.
Technologia zbliżeniowych płatności mobilnych przeznaczona dla sprzedawców, agentów rozliczeniowych, instytucji finansowych i konsumentów dysponujących dowolnym urządzeniem mobilnym
Technologia zbliżeniowych płatności mobilnych przeznaczona dla sprzedawców, agentów rozliczeniowych, instytucji finansowych i konsumentów dysponujących dowolnym urządzeniem mobilnym
Jiffee jest autorską technologią wielokanałowego uwierzytelnienia i autoryzacji w oparciu o aplikację mobilną. Technologia opracowana przez Neontri pozwala na potwierdzenia tożsamości obu stron dowolnej transakcji z kryptograficzną pewnością. Platforma Jiffee została pierwotnie opracowana z myślą o wykorzystaniu przy płatnościach mobilnych. Okazało się jednak, że znajduje zastosowanie również w szeregu branż: potwierdzeniu tożsamości (np. w trakcie wizyty u lekarza), potwierdzeniu wieku (np. na potrzeby udziału w grach losowych, imprezach masowych), kontroli dostępu (dostępu do fizycznych obiektów, jak bramki na stadionie, zamki w drzwiach, uruchomienie pojazdu; dostępu do zasobów informatycznych np. logowanie do systemu).
Pierwotne wykorzystanie technologii Jiffee – opracowanie zupełnie nowego standardu bezpiecznych płatności mobilnych opartego o technologię Bluetooth - obejmowało kompleksowe rozwiązanie zarówno od strony użytkownika końcowego, jak i podmiotów pośredniczących w obrocie gospodarczym tj. sprzedawców, agentów rozliczeniowych oraz instytucji finansowych.
Projekt otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój.
LEO – polsko-norweskie badania zakresie badania hałasu opon samochodowych
LEO – polsko-norweskie badania zakresie badania hałasu opon samochodowych
Projekt LEO udowodnił, że zastosowanie opon o niskim oporze toczenia zaprojektowanych specjalnie do samochodów elektrycznych i nawierzchni drogowych o zmniejszonym oporze, które są przeznaczone do układania na drogach o niskiej i średniej prędkości jazdy, przyczynia się do znacznych oszczędności energii bez poświęcania redukcji hałasu. Wyniki projektu zostały opublikowane i stanowiły podstawę do przygotowania kolejnych projektów, w tym finansowanego przez NCBR projektu SEPOR sfinansowanego w ramach programu krajowego TECHMATSTRATEG.

AWAKE-2 – polsko-norweskie badania lodowców

AWAKE-2 – polsko-norweskie badania lodowców
Głównym celem projektu było określenie wpływu oceanu i zmian w nim zachodzących na lodowce pływowe w fiordach Svalbardu. Fiord Hornsund pełnił rolę laboratorium do prowadzenia tych badań. Projekt potwierdził istotną rolę ocieplenia oceanu w przyspieszeniu wycofywania się lodowców mających swoje zakończenie w morzu. Bezpośrednim rezultatem projektu jest ponad 30 recenzowanych publikacji w czasopismach międzynarodowych, 3 doktoraty, ponad 80 wystąpień konferencyjnych, a nawet odkrycie geograficzne. Wykazano, że po całkowitym stopieniu lodowca Horn leżącego na wschodzie fiordu Hornsund otworzy się przejście między zachodnią a wschodnią stroną Spitsbergenu.

GLOBE – polsko-norweskie badania niedźwiedzi

GLOBE – polsko-norweskie badania niedźwiedzi
Zmiany klimatyczne i zmiany w środowisku spowodowane przez człowieka należą do głównych zagrożeń dla różnorodności biologicznej, zwłaszcza w regionach borealnych i alpejskich. Niedźwiedź brunatny - największy lądowy drapieżnik w Europie, generalista i gatunek o szerokiej niszy troficznej i klimatycznej - został wybrany jako gatunek modelowy oraz wskaźnik zachodzących zmian klimatycznych i środowiskowych. Projekt GLOBE wypełnił ważną lukę, dostarczając naukowych dowodów na zmiany w ekologii zimowania, żerowania i stresu niedźwiedzi, jak również w relacjach człowiek-niedźwiedź. Nasze odkrycia przyczyniły się nie tylko do zdobycia wiedzy na temat ekologii i ochrony gatunku, ale także do lepszego zrozumienia mechanizmów adaptacji gatunków do globalnych zmian.

CPoICNT – polsko- tajwańskie badania nad nowym typem ogniw paliwowych

CPoICNT – polsko- tajwańskie badania nad nowym typem ogniw paliwowych
Głównym celem projektu było zwiększenie wydajności niskotemperaturowych ogniw paliwowych zasilanych kwasem mrówkowym. Opracowano dwie metody syntezy wysoce aktywnych katalizatorów anodowych Pd/MWCNT: (I) osadzanie przy użyciu wysokoenergetycznego promieniowania rentgenowskiego oraz (II) osadzanie elektrochemiczne. Na pierwszą z tych metod strony polska i tajwańska uzyskały wspólny patent P.421987. Opublikowano 4 wspólne prace i przedstawiono 6 prezentacji na międzynarodowych konferencjach.

PLANT-ALZH – polsko-turecka współpraca w zakresie terapii choroby Alzheimera

PLANT-ALZH – polsko-turecka współpraca w zakresie terapii choroby Alzheimera
Celem projektu jest odkrycie naturalnych związków do leczenia choroby Alzheimera oraz do kompleksowego określenia ich wspływu na procesy neurodegeneracyjne. Dorobek projektu to: 6 publikacji już opublikowanych w czasopismach z listy filadelfijskiej, zaś kolejnych kilka jest w trakcie publikowania z racji poszerzonych badań biologicznych. Powstały również patenty, liczne wykłady i doniesienia plakatowe na międzynarodowych konferencjach naukowych. Bardzo istotny jest fakt, iż wytypowaliśmy związki, które budzą nadzieję na potencjalne ich zastosowanie w terapii choroby Alzheimera.

ROOIBOS – polsko-południowoafrykańskie badania składu naparów herbaty rooibos

ROOIBOS – polsko-południowoafrykańskie badania składu naparów herbaty rooibos
Projekt ma na celu zaplanowanie i przeprowadzenie eksperymentów umożliwiających statystyczną ocenę zmian składu naparów herbaty rooibos spowodowanych procesem fermentacji, identyfikację związków fenolowych, których stężenie ulega zmianie w trakcie procesu fermentacji oraz określenie kinetyki tychże zmian. Badania umożliwią ocenę i przewidywanie wpływu parametrów procesu fermentacji na profile stężeniowe związków fenolowych determinujących jakość i właściwości herbaty rooibos. Przeprowadzone badania umożliwią produkcję herbaty o stałej i ściśle określonej jakości. W ramach projektu opublikowano cztery wspólne artykuły naukowe w renomowanych czasopismach, takich jak Journal of Chromatography A, Analytica Chimica Acta czy Food Research International. Napisano również rozdział do encyklopedii Comprehensive Chemometrics, 2nd Edition, Elsevier.

ZINCPOWER – międzynarodowe badania na rzecz branży antykorozyjnej

ZINCPOWER – międzynarodowe badania na rzecz branży antykorozyjnej
W wyniku realizacji projektu ZincPower opracowano grunty antykorozyjne zawierające pigmenty cynkowe w ilości o ponad połowę mniejszej niż w tradycyjnych gruntach, uzyskując lepsze właściwości przeciwkorozyjne oraz lepszą odporność na uszkodzenia mechaniczne. Rozwiązanie jest przedmiotem zgłoszenia patentowego P. 428816 pt. Epoksydowa farba antykorozyjna dwuskładnikowa. Wyniki projektu zostały również docenione brązowym medalem na Międzynarodowych Targach INTARG 2018 w Katowicach, srebrnym medalem i nagrodą specjalną od Tajwańskiej Ligii Wynalazców na Targach iENA 2018 w Norymberdze, srebrnym medalem i nagrodą im. Nicoli Tesli od Serbskiego Stowarzyszenia Wynalazców na Global Invention Forum 2019 w Limassol.

SANO - Centrum Doskonałości i nowe metody diagnostyki medycznej

SANO - Centrum Doskonałości i nowe metody diagnostyki medycznej
W wyniku wyjątkowego projektu realizowanego przez Akademickie Centrum Komputerowe Cyfronet AGH wraz z pięcioma partnerami, w ramach programu Teaming for Excellence (Horyzont 2020) powstanie Sano – Centrum Zindywidualizowanej Medycyny Obliczeniowej. Ta międzynarodowa fundacja badawcza będzie jedynym w Małopolsce i jednym z trzech polskich centrów prestiżowego programu Teaming for Excellence.

Productive4.0 – w kierunku cyfrowego przemysłu

Productive4.0 – w kierunku cyfrowego przemysłu
Zespół DAC stworzył m.in. prototyp bezpiecznego komputera jednoukładowego z wbudowanym Secure Element pełniącego rolę zaufanej bramy w architekturze IoT, służącej do integracji bezprzewodowych czujników pokładowych oraz ich skomunikowania z Internetem. Rozwiązania tego typu będą w przyszłości podstawą wszelkich systemów, które gwarantować mają cyberbezpieczeństwo czy tzw. end-to-end chain of trust. Wśród rezultatów innych partnerów projektu znajdziemy referencyjne wdrożenia farm drukarek 3D, wykorzystanie dronów w logistyce linii produkcyjnych (BMW) oraz symulowane środowisko, w którym roboty uczą się zachowań w nietypowych sytuacjach (ABB) i wiele innych. Wdrożenia realizowane w projekcie obejmują przemysł motoryzacyjny, chemiczny, energetyczny, elektroniczny, maszynowy, produkcję dóbr konsumenckich, logistykę czy transport.

PETRA - analizator petrochemiczny

PETRA - analizator petrochemiczny
Wynikiem projektu jest technologia modułów detekcyjnych ze zintegrowanym z elektroniką detektorem w hermetycznej obudowie. Są to moduły detekcyjne dedykowane do analizatora petrochemicznego, opracowanego przez zagranicznego partnera firmę IRsweep GmbH (w ramach swojej części projektu międzynarodowego PETRA). Ponadto wdrożono do produkcji opracowany moduł detekcyjny o paśmie ≥ 1 GHz do analogicznych i innych zastosowań. Stał się on częścią portfolio VIGO S.A. i jako nowy produkt został wprowadzony na rynek.

60+SHOE – obuwie dla grupy użytkowników 60+ wyposażone w zdalnie sterowany system autosznurowania

60+SHOE – obuwie dla grupy użytkowników 60+ wyposażone w zdalnie sterowany system autosznurowania
Rezultatem projektu jest model innowacyjnego obuwia zoptymalizowanego pod kątem potrzeb grupy użytkowników 60+ wyposażony w zdalnie sterowany system autosznurowania. Model został zweryfikowany również pod kątem możliwości produkcji i dystrybucji na rynku polskim i rynkach zagranicznych. Rezultaty projektu mają również pośredni wpływ na przedsiębiorstwa, zwłaszcza z sektora MŚP, gdyż dają im możliwość poszerzenia swojej oferty o nowe produkty skierowane do osób z grupy wiekowej 60+. Do tej pory na rynku obuwniczym nie funkcjonowały wyroby w tak dużym stopniu uwzględniające potrzeby i ograniczenia tej grupy konsumentów.

RIGRID - Inteligentne Sieci Elektroenergetyczne na obszarach wiejskich

RIGRID - Inteligentne Sieci Elektroenergetyczne na obszarach wiejskich
Celem projektu było opracowanie metod i narzędzi potrzebnych do realizacji sieci inteligentnych oraz ich prezentacje w 3 obszarach – technologicznym, ekonomicznym i społecznym. Realizacja projektu RIGRID umożliwiła zweryfikowanie działania instalacji wyspowej pracującej w układzie rzeczywistym wraz z demonstratorem obejmującym m.in. magazyn energii. Projekt RIGRID został doceniony w maju tego roku nagrodą 2019 ISGAN Award of Excellence in Smart Grid for Local Integrated Energy Systems (Microgrids), która jest przyznawana za innowacyjne rozwiązania z zakresu inteligentnych sieci.

SOLTREN – współpraca z państwami z Ameryki Południowej

SOLTREN – współpraca z państwami z Ameryki Południowej
Transparentne elementy przegród zewnętrznych, pod względem parametrów fizycznych stanowią jeden z najsłabszych elementów obudowy budynku. Wartość współczynnika przenikania ciepła przeszkleń jest średnio cztery razy wyższa niż przegród nieprzezroczystych, co powoduje znaczny wzrost strat ciepła w okresie zimowym. Ponadto latem, ich stosunkowo wysoka przepuszczalność promieniowania słonecznego jest źródłem niepożądanych zysków ciepła, powodujących przegrzewanie pomieszczeń i całych budynków. Celem projektu jest opracowanie i przebadanie rozwiązania, które dzięki zastosowaniu materiału fazowo zamiennego (MFZ) pozwoli na poprawę efektywności energetycznej przegrody transparentnej z zachowaniem cech fizycznych przegrody translucentnej. Projekt realizowany jest przez jednostki naukowo-badawcze z Polski, Łotwy, Argentyny i Chile. W wyniku realizacji projektu opracowano autorskie modele obliczeniowe transportu ciepła i promieniowania krótkofalowego przez oszklenia wypełnione materiałem o zmiennych właściwościach fizycznych. Wykonano prototypy innowacyjnych komponentów w postaci oszklenia wypełnionego parafinami o projektowanych, zakładanych właściwościach. Przeprowadzono szereg prób w celu zbadania materiałów składowych nowych wyrobów.

FunGlass – wielofunkcyjne szkło

FunGlass – wielofunkcyjne szkło
Głównym celem projektu jest funkcjonalizacja powierzchni szyb stosowanych do modułów fotowoltaicznych, które mają zapewnić redukcję kosztów energii elektrycznej poprzez wzrost mocy modułu, zwiększoną długoterminową wytrzymałość i poprawę wydajności energetycznej. W ramach projektu udało nam się wypracować produkty o zwiększonych parametrach. Dla różnych modułów z zastosowanym szkłem zaobserwowano znaczny wzrost wydajności energetycznej. Dodatkowo w eksperymencie badającym funkcję samoczyszczącą ma miejsce zmniejszenie strat w przepuszczalności dla szyby z warstwą antyrefleksyjną (AR) w porównaniu z szybą referencyjną tj. szybą niemodyfikowaną chemicznie. Ma to znaczenie dla paneli fotowoltaicznych rozmieszczonych w pobliżu portów lotniczych oraz w klimacie pustynnym, w którym panele są narażone na silną ekspozycję cząstek piasku i pyłu. Rezultaty projektu zostały zaprezentowane w Amsterdamie we wrześniu 2017 r. podczas EU PVSEC - największej międzynarodowej konferencji poświęconej badaniom w zakresie fotowoltaiki.

Trolley 2.0 – przyszłość mobilności elektrycznej

Trolley 2.0 – przyszłość mobilności elektrycznej
Głównym celem projektu Trolley 2.0 jest udowodnienie, że trolejbusy wykorzystujące baterie trakcyjne na części swojej trasy stanowią kolejny etap w rozwoju elektrycznych systemów transportu publicznego w europejskich miastach. Większość zadań realizowanych przez Uniwersytet Gdański obejmuje ocenę aktualnego stanu rozwoju baterii trakcyjnych, opracowanie koncepcji inteligentnego systemu gromadzenia energii na podstacjach trakcyjnych oraz stworzenie rozszerzonego modelu kosztów i korzyści, który zostanie wykorzystany do porównania drogowych pojazdów elektrycznych w oparciu o dane pozyskane z miast w Polsce, w których funkcjonuje transport trolejbusowy (Gdynia, Tychy, Lublin). Ponieważ projekt realizowany jest w ścisłej współpracy z operatorami transportu miejskiego, jego istotną częścią są testy eksploatacyjne (m.in. dotyczące midi-trolejbusu).

MISCOMAR - badania nad produkcją biomasy miskanta na obszarach zanieczyszczonych i odłogowanych

MISCOMAR - badania nad produkcją biomasy miskanta na obszarach zanieczyszczonych i odłogowanych
Głównym celem projektu MISCOMAR jest wypracowanie technik produkcji biomasy na terenach wyłączonych z produkcji rolnej poprzez
a) określenie przydatności gruntów zanieczyszczonych i odłogowanych do uprawy miskanta
b) opracowanie koncepcji zrównoważonej integracji upraw miskanta na poziomie gospodarstw rolnych oraz w aspekcie kształtowania krajobrazu.
Koncepcja projektu obejmuje wykorzystanie gleb rolniczych zanieczyszczonych metalami ciężkimi, zrównoważone wykorzystanie gleb odłogowanych oraz poprawę ekologiczną i środowiskową gleb intensywnie wykorzystywanych rolniczo. Dzięki wspólnym badaniom zwiększyła się nasza wiedza o korzyściach płynących z uprawy miskanta na glebach marginalnych. Badaliśmy czy i jak uprawa miskanta poprawia właściwości gleb a także, jak uprawa na glebach marginalnych wpływa na jakość biomasy przeznaczonej do spalania lub fermentacji beztlenowej. Część wyników badań została już opublikowana w wiodących światowych czasopismach z zakresu bioenergii i zanieczyszczenia środowiska, takich jak Global Change Biology Bioenergy oraz Environmental Pollution.
WISEGaN – projekt realizowany z japońskim noblistą
WISEGaN – projekt realizowany z japońskim noblistą
Wspólne badania doprowadziły do lepszego zrozumienia powstawania i anihilacji defektów w półprzewodnikach azotkowych, co przekłada się na lepsze parametry diod laserowych produkowanych przez firmę TopGaN sp. z o.o. - spółkę spin-off Instytutu Wysokich Ciśnień PAN. Z jednej strony mogliśmy poznać wspaniałą organizację badań naukowych w Japonii, w szczególności badań w obszarze półprzewodników azotkowych, a z drugiej strony uzyskaliśmy dostęp do wiedzy wybitnych naukowców z Japonii i Czech. Projekt był realizowany razem z Hiroshi Amano z Uniwersytetu Nagoya, laureatem Nagrody Nobla z roku 2014. W wyniku realizacji projektu udało nam się wydać 5 wspólnych publikacji wraz z partnerami konsorcjum międzynarodowego. Wyniki projektu były prezentowane na licznych konferencjach krajowych i zagranicznych związanych z tematyką projektu.
E-QUALY – polsko-norweskie badania w dziedzinie profilaktyki raka jelita grubego
E-QUALY – polsko-norweskie badania w dziedzinie profilaktyki raka jelita grubego
Mimo, że kolonoskopia jest uznaną i powszechnie stosowaną metodą badania przesiewowego, jej skuteczność w redukcji umieralności i zapadalności na raka jelita grubego nie została oceniona ilościowo. Dzięki stworzeniu platformy służącej cyfrowemu zbieraniu informacji zwrotnej od pacjentów biorących udział w Programie Badań Przesiewowych, polepszyliśmy możliwości zbierania danych i zaprezentowaliśmy nowoczesne rozwiązanie w dziedzinie skriningu i kolonoskopii. W ramach projektu opublikowane zostały europejskie wytyczne dotyczące jakości kolonoskopii. Poza publikacjami, w ramach projektu stworzyliśmy cyfrowy system uzyskiwania informacji zwrotnej od pacjentów poddawanych kolonoskopii. System został zaimplementowany w całej Polsce w 2017 roku i jest stosowany w ramach rutynowej praktyki.
Inteligentne skrzyżowanie przyjazne kierowcom „SPIK”
Inteligentne skrzyżowanie przyjazne kierowcom „SPIK”
W ramach projektu została opracowana koncepcja optycznego systemu projekcji korytarza ruchu pojazdów SPIKer. System ten ma na celu inteligentne doświetlenie skrzyżowania w porze wieczorowej oraz nocnej, czyli w okresach o bardzo słabej widoczności oznakowania poziomego na skrzyżowaniu, bądź w okresach braku widoczności ze względu na zalegające błoto lub śnieg. Wykorzystywany może on być również podczas czasowej reorganizacji ruchu. Idea systemu SPIKer, wskazującego kierującemu korytarz ruchu, którym powinien się poruszać zapewniając również innym uczestnikom ruchu bezpieczne przekraczanie skrzyżowania. Na podstawie obserwacji oraz konsultacji z firmami zajmującymi się montażem sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach zaproponowane zostały dwa typy (typoszeregi) układów optycznych. Jeden z nich bazuje na projekcji ciągłej linii o kształcie dostosowanym do układu ciągu komunikacyjnego, drugi natomiast wyznacza korytarz ruchu pojazdów za pomocą wyświetlanych punktów plam świetlnych. Układ projekcji punktów świetlnych wyposażony został w funkcję „zoom”, tak aby rozmiary plam świetlnych na jezdni był porównywalnej wielkości, niezależnie od umiejscowienia lamp nad jezdnią oraz odległości miejsca projekcji od lampy. Układ projekcji linii umożliwia natomiast zmianę promienia krzywizny, wyświetlanej na jezdni linii.
System wyświetlania barwnych punktów na jezdni wydaje się rozwiązaniem dużo prostszym w realizacji oraz praktyczniejszym w kontekście koniecznego dostosowania układu do geometrii skrzyżowania. Dzięki większemu skupieniu światła umożliwia on zastosowanie systemu SPIKer również w okresie niezbyt silnego nasłonecznienia.
Niezależnie zaprojektowany został układ optyczny do wyświetlania prostej linii ciągłej (uproszczona wersja projekcji łuków) „blokującej” możliwość wjazdu na skrzyżowanie kierowcom, dla których w danym momencie wyświetlane jest światło czerwone. Przekroczenie poprzecznej linii czerwonej stanowi bowiem bardzo „silną” barierę psychologiczną – znacznie silniejszą niż sygnalizator świetlny zainstalowany na skrzyżowaniu. Dość często zdarza się bowiem, że po wyświetleniu sygnału zielonego dla kierunku na wprost ruszają również kierowcy pragnący skręcić w lewo, chociaż dla nich pali się czerwone światło (lub na odwrót). Jest to jeden z typowych błędów wynikających z tzw. czynnika ludzkiego.
W celu walidacji systemu SPIKer, na terenie wewnętrznym Instytutu Badawczego Dróg i Mostów wykonane zostało stanowisko badawczo-pomiarowe. Na wytypowanym skrzyżowaniu zostały zamontowane przez firmę PODKOWA sygnalizatory dla lewo- i prawo skrętu oraz dwa sygnalizatory dla pojazdów poruszających się na wprost. Na wysięgnikach nad skrzyżowaniem zostały zamontowane lampy z projektorami punktów świetlnych na jezdni. Dodatkowo na sygnalizatorach pionowych zawieszone zostały projektory czerwonych, prostych linii „blokujących” wjazd na skrzyżowanie. Lampy zostały zintegrowane z sygnalizacją świetlną oraz podłączone do sterownika, umożliwiającego zaprojektowanie dowolnych scenariuszy ruchu pojazdów na skrzyżowaniu.
Projektory w lampach zostały ustawione tak, aby jak najlepiej odwzorować rzeczywisty scenariusz organizacji ruchu na typowym skrzyżowaniu zlokalizowanym na drodze publicznej (dodatkowo przed wjazdem na skrzyżowanie umieszczone zostało standardowe oznakowanie pionowe).
Przeprowadzone w porze wieczorowej testy systemu SPIKer, przy różnych warunkach pogodowych potwierdziły skuteczność zaproponowanego systemu oraz zastosowanie projektorów punktów świetlnych.

Nowa linia dań gotowych wysokiej jakości

Nowa linia dań gotowych wysokiej jakości
Jesteśmy producentem żywności z 30-letnimi tradycjami. Dzięki współpracy z łódzkim oddziałem Instytutu Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego i wsparciu z NCBR opracowaliśmy zupełnie nową linię dań gotowych - zestawów obiadowych wysokiej jakości.
Innowacyjność dań podkreślają 3 walory:
- prozdrowotne - tzw. "czysta etykieta”, gdyż korzystamy z naturalnych, świeżych, lokalnych surowców, zastępując nimi typowe, wysoko przetworzone dodatki i składniki niepożądane w diecie oraz dążymy do wyeliminowania potencjalnych alergenów,
- odżywcze - minimalne przetworzenie surowców oraz ich właściwa obróbka termiczna (sous-vide) pozwala zachować w produkcie wszystkie oryginalne składniki odżywcze i korzystne substancje bioaktywne,
- proekologiczne - korzystamy z naszych dotąd niezagospodarowanych półproduktów i pozostałości z innych etapów technologicznych, które podnoszą walory prozdrowotne i odżywcze żywności (np. wywary, ekstrakty zawierające np. błonnik, antyoksydanty).