- Czy w konkursie na wykonanie zadania badawczego będą rozpatrywane oferty obejmujące część zadania badawczego?
Odp.: Nie. Oferta na wykonanie zadania badawczego powinna obejmować całe zadanie badawcze, zgodnie z treścią ogłoszenia konkursowego. - Czy jeden podmiot może złożyć oferty na wykonanie kilku zadań badawczych?
Odp.: Tak, może. - Czy dofinansowanie przekazane przez NCBiR przedsiębiorcy na realizację zadania badawczego jest dochodem podlegającym opodatkowaniu?
Odp.: Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych „zwolnione z podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach". W celu uzyskania wiążącej odpowiedzi na temat opodatkowania otrzymanego dofinansowania Wykonawcy powinni skontaktować się z odpowiednim urzędem skarbowym. - Czy podatek od towarów i usług (VAT) jest kosztem kwalifikowalnym?
Odp.: Podatek VAT jest kosztem kwalifikowalnym jeśli, zgodnie z odrębnymi przepisami, jednostce ponoszącej koszty nie przysługuje prawo do jego zwrotu lub odliczenia od należnego podatku od towarów i usług oraz jeśli podatek ten został naliczony w związku z wydatkami kwalifikowalnymi. - Czy NCBiR będzie wypłacać środki finansowe na realizację zadania badawczego jednostce reprezentującej konsorcjum, która następnie przekaże je poszczególnym wykonawcom, czy też bezpośrednio wszystkim wykonawcom wchodzącym w skład konsorcjum?
Odp.: Środki finansowe w formie zaliczek będą przekazywane Liderowi (jednostce reprezentującej konsorcjum), a Lider będzie zobowiązany do niezwłocznego przekazywania należnej części dofinansowania pozostałym wykonawcom. - Czy jednostki spoza Polski mogą ubiegać się o dofinansowanie na wykonanie zadania badawczego?
Odp.: W konkursie mogą brać udział wyłącznie jednostki mające siedzibę na terenie Rzeczpospolitej Polskiej. - Czy jest możliwe reprezentowanie konsorcjum naukowo-przemysłowego przez przedsiębiorstwo?
Odp.: Nie. Konsorcjum naukowo-przemysłowe oraz sieć naukowa mogą być reprezentowane jedynie przez jednostkę naukową. - Czy oferentem jest wydział uczelni, czy też uczelnia?
Odp.: Zgodnie z art. 2 pkt 9 ppkt a ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki, jednostkami naukowymi są podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutu tych uczelni. Oznacza to, że statut uczelni definiuje podstawową jednostkę organizacyjną. Jeśli wydział ma status podstawowej jednostki organizacyjnej, to oferentem może być właśnie wydział. - Czy jednostka badawczo-rozwojowa może ubiegać się o dofinansowanie w ramach strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych jako jednostka naukowa niebędąca przedsiębiorcą?
Odp.: Tak, o ile wyniki realizacji zadania badawczego będą rozpowszechniane poprzez działalność dydaktyczną, publikacje lub transfer technologii. Ewentualne zyski wynikające z realizacji zadania badawczego powinny być reinwestowane w działalność badawczą, rozpowszechnianie wyników lub dydaktykę. - Czy limity poziomu dofinansowania wynikające z rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 20 maja 2009 r. w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju obowiązują jednostki naukowe?
Odp.: Nie obowiązują. - W jaki sposób obliczyć intensywność pomocy publicznej w przypadku konsorcjum naukowo-przemysłowego lub sieci naukowej?
Odp.: Intensywność pomocy publicznej należy obliczyć osobno dla każdego z wykonawców, w rozbiciu na rodzaje badań (badania podstawowe, badania przemysłowe, prace rozwojowe). W harmonogramie wykonania zadania badawczego należy przedstawić podział zadania na etapy tak, aby jeden etap był wykonywany przez jednego wykonawcę i obejmował jeden rodzaj badań. - W ilu egzemplarzach należy dostarczyć do Centrum wydruk oferty i wymagane załączniki?
Odp.: Po wypełnieniu i wysłaniu oferty w systemie OSF należy przesłać do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju dwa egzemplarze wydruku z OSF opatrzone wymaganymi podpisami i pieczęciami. Do wydruku należy dołączyć jeden komplet oryginalnych załączników (oprócz plików PDF załączonych w systemie OSF). O przyjęciu oferty decyduje data jej wysłania w OSF oraz data stempla pocztowego na wydruku wysłanym pocztą. - Czy i kiedy obowiązuje wymóg przeprowadzenia audytu zewnętrznego dla zadania badawczego?
W przypadku konsorcjum naukowo-przemysłowego i sieci naukowej - czy wymóg przeprowadzenia audytu zewnętrznego dotyczy całego konsorcjum/sieci, czy też poszczególnych wykonawców?
Odp.: Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 września 2007 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania audytu zewnętrznego wydatkowania środków finansowych na naukę zobowiązuje wykonawców do przeprowadzenia audytu zewnętrznego, o ile wartość dofinansowania zadania badawczego przekracza 2 mln zł. W przypadku konsorcjum/sieci powinien zostać przeprowadzony jeden audyt dla całego zadania badawczego. Sprawozdanie z audytu należy dołączyć do raportu końcowego z wykonania zadania badawczego. Koszt audytu zewnętrznego nie jest kosztem kwalifikowalnym. - Czy w ramach zadania badawczego może być finansowana dzierżawa aparatury i sprzętu?
Odp.: Tak, koszty dzierżawy są kosztami kwalifikowalnymi w ramach kategorii kosztów „A” w zakresie i przez okres niezbędny do realizacji zadania badawczego. - Czy w ramach zadania badawczego może być finansowany zakup aparatury i sprzętu w formie leasingu?
Odp.: Tak, koszty leasingu są kosztami kwalifikowalnymi w ramach kategorii kosztów „A” w zakresie i przez okres niezbędny do realizacji zadania badawczego. - Ile ofert zostanie wybranych do dofinansowania w konkursie na wykonanie zadania badawczego?
Odp.: W konkursie zostanie wybrana tylko jedna, najwyżej oceniona oferta. - Czy w trakcie realizacji projektu badawczego finansowanie realizowane jest w formie zaliczek czy refundacji? Jeżeli są zaliczki, to czy dotyczą one również przedsiębiorców?
Odp.: Finansowanie przekazywane jest w formie zaliczek, niezależnie od tego, czy przekazywane jest jednostce naukowej, czy przedsiębiorcy. Pierwsza zaliczka zostanie przekazana w terminie 30 dni od podpisania umowy.
Zaliczki przekazywane są Liderowi, który zobowiązuje się do niezwłocznego przekazywania pozostałym wykonawcom należnej im części dofinansowania zgodnie z kosztorysem. - Jakie informacje należy przedstawić w załączniku „Uzasadnienie dotyczące zwiększenia podstawowego poziomu pomocy publicznej, zgodnie z § 8 ust 2 i 3 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 20 maja 2009 w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. Nr 89, poz. 732)”?
Odp.: W § 8 ust. 1 wymienionego rozporządzenia podane są obowiązujące przedsiębiorców limity intensywności pomocy publicznej brutto na realizację zadania badawczego (100% dofinansowania na badania podstawowe, 50% na badania przemysłowe i 25% na prace rozwojowe). Limity te mogą zostać zwiększone, jeśli przedsiębiorca spełnia warunki określone w ust. 2 i 3 tego paragrafu. W uzasadnieniu należy opisać, które konkretnie warunki spełniono i o ile w związku z tym zwiększa się intensywność pomocy publicznej. - Do której kategorii kosztów należy zaliczyć koszty konferencji i seminariów?
Odp.: Zakwalifikowanie kosztów konferencji i seminariów zależy od ich celu. Udział w konferencjach służących zdobywaniu nowej wiedzy przez pracowników realizujących zadanie badawcze należy wliczyć do kategorii E, natomiast organizację konferencji służących upowszechnieniu wyników zadania badawczego należy zaliczyć do kategorii Op. - Jak powinny wyglądać załączniki „oświadczenie o niezaleganiu z wpłatami z tytułu należności budżetowych” oraz „oświadczenie o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne” - czy mają to być zaświadczenia na drukach urzędowych urzędu skarbowego i ZUS, czy też oświadczenia jednostek aplikujących?
Odp.: Akceptowane będą zarówno zaświadczenia wystawione przez odpowiednie urzędy, jak i oświadczenia, podpisane przez osoby uprawnione do reprezentowania jednostki. - Czy Wykonawca może nie stosować przepisów ustawy Prawo Zamówień Publicznych do wyłonienia podwykonawcy, u którego zamierza zamówić usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych?
Odp.: Wykonawca realizujący zadanie badawcze może korzystać z wyłączenia z art. 4 pkt 3e) ustawy Prawo Zamówień Publicznych w celu zamawiania usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych, o ile finansuje te usługi choćby częściowo z przekazanych przez NCBiR środków i rezultaty usług nie są jego wyłączną własnością oraz o ile nie prowadzi to do przyznania podwykonawcy pomocy publicznej. Takie ryzyko nie wystąpi, gdy podwykonawca zostanie wyłoniony w trybie przyjętej przez Wykonawcę konkurencyjnej procedury wyboru, na podstawie jasno ustalonych z góry kryteriów oceny i opisu przedmiotu usługi, określonych w zapytaniu ofertowym, skierowanym do co najmniej trzech potencjalnych podwykonawców, które to postępowanie Wykonawca powinien udokumentować, m.in. w postaci nadesłanych ofert. - Jakie załączniki do oferty powinny dołączyć jednostki badawczo-rozwojowe i uczelnie wyższe?
Odp.: Uczelnie wyższe oraz jednostki badawczo rozwojowe - jeżeli występują samodzielnie muszą załączyć zgodę/zezwolenie wydane przez stosowny organ w przypadku, kiedy wykonanie zadania badawczego wymaga takiej zgody (np. badania na zwierzętach), jeżeli występują jako Lider konsorcjum naukowo-przemysłowego lub sieci naukowej dołączają również umowę konsorcjum lub sieci. - Jaki jest numer programu pomocowego, na podstawie którego udzielana jest pomoc publiczna w ramach strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych realizowanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju?
Odp.: X669/2009 - Udzielanie pomocy za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. - Czy w sytuacji nieobecności osoby reprezentującej oferenta, oferta może być podpisana przez osobę, która otrzyma od niej pełnomocnictwo? Jeżeli tak, to czy istnieje odpowiedni formularz i czy to powinno być pełnomocnictwo notarialne?
Odp.: Jeśli osoba uprawniona do reprezentowania oferenta nie będzie mogła złożyć podpisu na ofercie z powodu nieobecności, ofertę może podpisać osoba, która posiada pełnomocnictwo. W pełnomocnictwie należy wskazać, że dotyczy ono podpisania oferty na wykonanie zadania badawczego lub szerszego zakresu czynności, w którym mieści się podpisanie oferty. Nie musi być to pełnomocnictwo notarialne, nie zalecamy tez określonego formularza. Oryginał pełnomocnictwa należy dołączyć do oferty przesyłanej do NCBiR pocztą. - Ustawa z dn. 15 czerwca 2007 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju określa, że w konkursie na realizację zadań badawczych mogą brać udział m. in. „jednostki naukowe wchodzące w skład sieci naukowych lub konsorcjów naukowo-przemysłowych w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki”. Czy oznacza to, że przedsiębiorca wchodzący w skład konsorcjum nie bierze udziału w realizacji zadania i nie otrzymuje dofinansowania?
Odp.: Nie. Wymieniony zapis oznacza, ze oferty na wykonanie zadania badawczego w imieniu konsorcjum składa jednostka naukowa – Lider. Przedsiębiorcy wchodzący w skład konsorcjum biorą udział w realizacji zadania badawczego i mogą otrzymać dofinansowanie na ten cel. - Czy warunek określony w punkcie 3 Art. 17 Ustawy z dnia 15 czerwca 2007 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczy przedsiębiorców wchodzących w skład konsorcjum naukowo-przemysłowego?
Odp.: Warunek dotyczący przychodów „netto ze sprzedaży wytworzonych przez siebie wyników badań naukowych lub prac rozwojowych” wymieniony w pkt. 3 Ustawy, nie dotyczy przedsiębiorców wchodzących w skład konsorcjów naukowo-przemysłowych. Dotyczy on jedynie jednostek organizacyjnych innych niż jednostki naukowe, które składają ofertę samodzielnie. - Jaka jest różnica między używanymi w ofercie sformułowaniami: „część zadania badawczego” oraz „etap”?
Odp.: Część zadania badawczego oznacza wszystkie etapy wykonywane przez jednego wykonawcę. Każdy etap musi być zakwalifikowany do jednego z następujących rodzajów badań: badania podstawowe, badania przemysłowe lub prace rozwojowe i przypisany do jednego wykonawcy. - Jak przedsiębiorca ma wykazać i udokumentować warunek zawarty w punkcie 3 Art. 17 Ustawy o NCBiR?
Odp.: Dokumentem potwierdzającym spełnienie warunku zawartego w punkcie 3 Art. 17 Ustawy z dnia 15 czerwca 2007 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, może być oświadczenie podpisane przez osoby uprawnione do reprezentowania przedsiębiorstwa.